שיקום ואכיפה במקום "גמול והרתעה"

על שחרור מוקדם והתועלת שבשיקום במקום החמרת ענישה.

20/07/2016

היום תדון ועדת השחרורים של רשות בתי הסוהר בעניין השחרור המוקדם של נשיא המדינה לשעבר, משה קצב. קצב הורשע, כזכור, בביצוע עבירות אונס, מעשה מגונה בכוח והטרדה מינית ונגזרו עליו שבע שנות מאסר.  

קולות רבים נשמעים בשבוע האחרון כנגד שחרורו המוקדם של משה קצב, בטענה כי זו זילות של המעשים שביצע וכי לא הביע חרטה עליהם. העונש, לדעת המתנגדים, חייב להיות חמור למען יראו וייראו, וליצירת הרתעה מפני מקרים עתידיים דומים.

אלא שהקריאות הללו, טובות ככל שתהיינה כוונותיהן, חוטאות לאמת, למטרה ולתכלית. עונשים חמורים יותר אינם מרתיעים פושעים "לעתיד" (במיוחד לא בעבירת מין), ובוודאי שלא פותרים את הבעיה הנקודתית – שיקום האסיר והחזרתו למסלול חיים נורמטיבי.

יש לזכור כי מטרתו האמיתית של העונש היא לא שבירה פסיכולוגית של האסיר וגם לא הרחקתו הפיסית מהחברה עד לסוף ימיו. אדם שהורשע בביצוע פשע זקוק לטיפול פרטני וספציפי בהתאם לסוג וחומרת העבירה שביצע, טיפול שבסופו יוכל לחזור להיות אזרח שומר חוק ותורם לחברה שבה הוא חי. אין מדובר באוטופיה, אלא במקרים מוכחים רבים מהארץ ומהעולם.

ועדת דורנר לבחינת מדיניות הענישה והטיפול בעבריינים (בראשות השופטת בדימוס דליה דורנר) הגישה לאחרונה את מסקנותיה בעניין, ובהן נקבע חד משמעית כי ענישה חמורה יותר לא רק שאינה תורמת מאום להרתעת עבריינים או לשיקום אסירים מורשעים, היא גם יקרה יותר (על חשבוננו) וגרוע מכך – זהו המעשה השגוי ביותר מבחינה חברתית.

מסקנות הוועדה קובעות בבירור כי שחרור מוקדם של אסירים (תחת תוכנית פיקוח) או השתת עונשים בדמות חלופות מאסר, כגון תקופת עבודות שירות ארוכה, לצד הליך שיקום מפוקח על ידי הרשויות, כולל מעקב טיפולי של אנשי מקצוע והשתלבות מחדש במעגל העבודה, תורמים הרבה יותר גם לאסיר עצמו וגם לחברה.

הרתעה? על מנת לייצר את ההרתעה הנדרשת, יש ליצור מציאות בה הסיכוי להיתפס בגין ביצוע פשע גבוה יותר, זאת על ידי הקצאת יותר שוטרים ואמצעי אכיפה אחרים למשימות השמירה על הביטחון האישי. אין להרתעה דבר וחצי דבר עם החמרת ענישה לעבריינים שמרצים תקופות מאסר.

אולם, כנראה קל וזול יותר לדבר על "החמרת ענישה לעבריינים", מבלי להיות מודע לנתונים אלה, ומתוך כוונה להיתפס כאבירי זכויות האדם על מזבח העקרונות אשר אמורים לקבע את אותן הזכויות בדיוק.